Ads 468x60px

17 мая 2011 г.

Про цінність і вартість інформації в цифровий час

Кількість сайтів зростає з кожним днем, зростає і потреба в інформації, яка на сайтах використовується. Якщо на першому етапі розвитку інтернету цінністю була сама наявність чогось у публічному доступі, то зараз ситуація інша. Не те, щоб все змінилося  радикально, але ускладнилося в рази.
Зараз будь-який контент, що розміщується на сайтах, може послуговувати різним цілям. І він часто існує тільки в електронному вигляді. Але головна мета — це читач. Ні, навіть не завжди читач, а відвідувач. Серед мільйонного вибору хочеться, щоб він завітав саме на цю сторінку. Допомагають вибору пошукові системи, які щодня вдосконалюють алгоритми, щоб в перших рядках результатів пошуку з’являлися найбільш якісні ресурси. Цінністю стає вже і попадання на першу сторінку пошуку цих систем, для цього інвестуються значні гроші. І навпаки, стає майже трагедією, коли пошуковик виключає за різні порушення сайт зі свого індексу (тобто, сайт стає “невидимим” для пошуковиків, люди не зможуть знайти його через гугл, яндекс, бінг і т.п.), це віртуальне “банкрутство” розміщеної на сторінках інформації.
З хорошими ресурсами, які наповнюються якісною і унікальною інформацією, такого ніколи не станеться. Для всяких сплоггерів це теж особливого значення не має, бо вони розраховані на коротке існування. Але в житті безліч напівтонів. Класичне уявлення про економічне середовище: обмеженість ресурсів, існування конкуренції, намагання отримати прибутки. Ресурси обмежені і людські, і фінансові, і часові. А потреба створювати ці засоби виробництва (так-так, я саме до них відношу всякі онлайн інструменти) існує.
З кожним днем завдання це стає легшим. Якщо раніше потрібно було мати спеціальні інженерні знання, то зараз спробувати себе у ролі веб-дизайнера може кожен. На допомогу приходять сервіси-“хмари”, готові платформи для створення сайтів і блогів, системи управління контентом для сайтів. І ще — величезні ресурси-банки з готовою інформацією для наповнення сайтів. Це стосується як текстової, так і графічної інформації. Інформацію для своїх сайтів можна отримати за грошову винагороду, а можна — безкоштовно.
Автор часто зацікавлений у поширенні своїх творів, але авторське право нікуди не дівається. І навіть якщо дозволено використати матеріал безкоштовно, то завжди існують умови цього використання. Уніфікація була потрібна і вона з’явилася. Після кількох спроб різних організацій зараз найбільшу популярнісь набула система Creative Commons. Застосувавши одну з умов (на вибір), автор може повідомити, як саме він дозволяє використати свій твір. Стандартизація умов використання — це дуже зручно для пересічної людини, яка не є юристом, але хоче чітко окреслити, як вона хоче поділитися створеним. І замість набридлого “всі права захищено” сьогодні можна вибрати і позначити свій твір (текст, графіка, відео) такими позначками (ліцензіями):
CC BY
Attribution (CC BY), тільки атрибуція. Ця ліцензія дозволяє іншим поширювати, редагувати, брати за основу твір, в тому числі і для комерційних цілей, але за умови вказування авторства.
CC BY-ND
Attribution-NoDerivs (CC BY-ND), атрибуція і без змін. Як і попередня ліцензія, дозволяє використовувати для будь-яких цілей з вказуванням авторства, але за умови, що твір не буде змінюватися та не будуть створюватися похідні твори.
CC BY-NC Attribution-NonCommercial (CC BY-NC), атрибуція і некомерційне використання.  Дозволяє те саме, що й перша ліцензія, але тільки в некомерційних цілях.
CC BY-NC-ND
Attribution-NonCommercial-NoDerivs (CC BY-NC-ND), атрибуция, некомерційне використання, заборона змін. Дозволяє використовувати твір, що позначений цією ліцензією, в некомерційних цілях, без змін та похідних, і за умови зазначення авторства.
CC BY-NC-SA
Attribution-NonCommercial-ShareAlike (CC BY-NC-SA), атрибуція, некомерційне використання, збереження умов. Ця ліцензія схожа на ліцензію Attribution-NonCommercial (CC BY-NC), бо дозволяється те саме, але крім умови збереження авторства додається ще одна умова: всі наступні похідні твори мають бути ліцензовані за такою самою ліцензією. Не можна під новоствореним  написати, що всі права захищено.
CC BY-SA
Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), атрибуція і збереження умов. Ця ліцензія дозволяє іншим редагувати, брати за основу твір навіть із комерційною метою, але якщо вказується авторство і похідні твори ліцензуються на таких самих умовах.  Ця ліцензія порівнюється з “копілефтом” і вважається, що вона сприяє вільному поширенню інформації. Найбільший користувач цієї ліцензії — Вікіпедія.
Ще важливе зауваження: при використанні будь-якої з цих ліцензій автор має зазначити, яка саме має бути атрибуція, тобто, як повинно бути вказано авторство: ім’я чи псевдонім, посилання на веб-ресурс і т.п.
А на  останок — про маленький нещодавній випадок. Вчергове натрапила на свою фотку, використану ще однією туристичною фірмою. Випадково — на моніторі колеги побачила щось знайоме. Придивилася — навіть мій копірайт стоїть, а на півфотки — копірайт туристичної фірми. Напридло щось просити, писати в фірму, щоб прибрали зображення. Тому просто повідомила в гугль та яндекс, а на адресу турфірми надіслала такий лист:

Уважаемая администрация сайта!
На странице http://www.... вами размещено моё изображение, на использование которого я разрешение не давала. Использование данного изображения возможно только на условиях Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND 3.0). Данные условия выполнены не были, поэтому направлен запрос на исключение Вашего сайта из индекса google.com и yandex.ru за нарушение авторских прав.
С уважением
...

У відповідь на мою скаргу гугль надіслав мені листа, що не може знайти сторінку, на яку скаржусь. Пройшлась по лінку - і дійсно, видалена. Не тільки моя фотка, але сторінка цілком, і разом із нею - ще кілька сторінок про Крим. Написала тій туристичній фірмі листа такого змісту:

Уважаемая администрация сайта!
Спасибо Вам за то, что оперативно убрали неправомерно использовавшиеся материалы со страниц своего ресурса. Гугл не смог ничего найти (копия письма прилагается).
В то же время, учитывая Вашу исключительную заинтересованность в качественных и информативных фотографиях, предлагаю продолжить дальнейшее сотрудничество на взаимовыгодных началах. По Вашему запросу оперативно вышлю прайс-лист.
С уважением

from    The Google Team help@google.com
to      (...)@gmail.com
date    Wed, May 11, 2011 at 12:52 AM
subject Re: [...fixed...] DMCA complaint received
mailed-by       trakken.google.com
signed-by       google.com
hide details 12:52 AM (9 hours ago)
Hello,
We have received your attached DMCA complaint. Upon recent review of the website(s) mentioned in your complaint, we were unable to locate the allegedly infringing content on the page(s) in question. If this matter is still a concern, please reply to this email with detailed information to enable us to locate the allegedly infringing content.
Regards,
The Google Team
Original Message Follows:
(...fixed...)

0 коммент.:

Отправить комментарий

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...